Grafomotoros fejlesztés

A grafomotorikus szó jelentése írásmozgást jelent, de tágabb értelemben használjuk. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése.
Mint minden tevékenységnél, a grafomotoros képességek irányításának útja is több kisebb vagy nagyobb lépésből áll. A grafomotoros készségek már kisbaba korban fejlődésnek indulnak - ezeket a készségeket használják például akkor is a babák, amikor kezükkel a plüssállatok után nyúlnak, vagy amikor el akarják érni a babaágy rácsait.
A grafomotoros készségek, hároméves kortól fejleszthetők, változatos játékos feladatokkal segíthetjük a kéz megfelelő erősségű és gyorsaságú kontrollált mozgatását. Fogjon a gyerek a kezébe krétát, gyurmázzon, végezzen olyan mozgást, ami az ujjak apró izmait megerősíti. Rajzoljon, színezzen, húzzon vonalakat, tépkedjen papírt, gyakorolja a csipkedő mozdulatokat. A kis kezeivel végezzen minél több nyomó, csavaró, simogató mozgásformát, készségei alakulnak hajtogatáskor, vágáskor. Olyan, számára motiváló helyzeteket kell teremteni, amelyekben játékosan fejlődik. Az évek során aztán a finommozgások folyamatosan fejlődnek, a kicsiknek egyre ügyesebben kell használniuk a szem-kéz koordinációjukat, hogy legkésőbb 5 és fél éves korra a grafomotoros készségeik jelentősen kifejlődjenek.
Ha a gyerek nem rajzol eleget óvodás korában, ha nem tanulja meg, hogyan tartsa a ceruzát és hogyan mozgassa a csuklóját, az már rövidtávon is egy sor negatív következményt vonhat maga után. a rossz tartástól nagyon el fog fáradni a keze írás közben, ám az ügyetlenkedés miatti sikertelenség az önbizalmára is rányomhatja a bélyegét.
Grafomotoros zavarról akkor beszélünk, ha egy gyerek finommozgás koordinációja ügyetlen, gyengébben fejlett azonos életkorú társainál. A szülőknek az tűnhet fel, hogy a gyerek grafomotoros készségeivel valami nincs rendben, ha például gyengébb térbeli tájékozódása, kialakulatlan a testképe, nem alakult még ki a kézdominanciája, ezért például váltogatja a kezét evés, vagy rajzolás közben. Az is gyanús lehet, ha egy gyereknek késik a beszédfejlődése, vagy nagycsoportban a gyerek nem nagyon szeret rajzolni, vagy ha kerüli az apróbb tárgyak manipulációjával járó feladatokat. Ha a szülő ilyet tapasztal, akkor nagy valószínűséggel grafomotoros fejlesztésre lesz szükség, amire van nálunk lehetőség.
A csoportos grafomotoros fejlesztés óvodásoknak és iskola előtt álló gyerekeknek ajánlott. Az óra fontos része a kéz izmainak erősítése, ceruzafogás tanulása, finomítása és a finommotorika fejlesztése. Mindezeket játékos formában vezetjük be és az iskola előtti évben kiegészítjük feladatlapokkal, rajzolással, írásmozgás-koordináció fejlesztő játékokkal. Az órák többsége tartalmaz rövid kézműveskedést is.
Helyszínünk
11 teremmel, vidám, színes falakkal és rengeteg fejlesztő eszközzel várjuk szeretettel a vizsgálatokra és tornákra érkező gyermekeket! Gyermekfejlesztő központunk az Újbuda Medical Center-en belül kapott helyet, annak aktív, szerves részeként, nyugodt, zöld, de könnyen megközelíthető környezetben, Újbudán.
Jelentkezzen be hozzánk!
