Logopédiai fejlesztés
A logopédia elsődlegesen a beszéd és nyelvi zavarokkal foglalkozik.

Logopédus szakembereink a beszélt-, és az írott nyelv zavarainak a kezelését végzik. A kisgyermekkortól kezdve az iskoláskorig. A fejlesztést egy logopédiai-gyógypedagógia vizsgálat és az anamnézis előzi meg. Miután feltárjuk a beszédprobléma jellegét, típusát, a szülővel közösen meghatározzuk a szükséges fejlesztést, terápiát. Diagnózist nem állítunk fel.
Kinek melyik foglalkozásunkat ajánljuk?
A legkisebbeknek:
- Szenzomotoros beszédindító foglalkozást: A beszéd megindulásának feltétele a környezet gazdag beszédmintája, az egészséges idegrendszer, ép beszédszervek és a hallás működése. Ha ezek megléte mellett sem indul be a beszéd megkésett beszédfejlődésről, nyelvfejlődési késésről beszélünk. A megkésett beszédfejlődés jeleit mutató kisgyermekeknek két éves korában még nincsen legalább 50 aktív szava és nem beszél két szavas mondatokban. Csecsemőként nem volt kifejező a gagyogása. Vagy a beszéde nagyon nehezen érthető. A családban többnyelvűség van. Esetleg megakadásokkal küzd. Segítséget ad az oldott légkörben zajló sok mozgásos játékkal történő szenzoros beszédindító foglalkozás. A nagymozgásba ágyazott feladatok nagyon lényegesek a beszédindítás folyamatában. A mozgásos -dalokkal és mondókákkal kísért- játékok segítségével közvetlenül tudunk hatást gyakorolni az érési folyamatokra és ezáltal az idegrendszer beszédközpontjára is. Sok esetben a TSMT tréninggel párhuzamosan folyik a fejlesztés. Egyéni és kiscsoportos (4-5 fő) formában is.
Az Ovisoknak:
- Pöszeség terápiát: Amennyiben nehezen javulnak az egyes beszédhangok kiejtési hibái 5 éves kortól szükséges a pöszegég javítása. Nagyon feltűnő tud lenni, ha óvodás gyermekünk nem ejti tisztán a hangokat. Az artikulációja elmosódik, nyelvecskéje a fogsora között látható. Az artikulációs beszédszervek tornáztatásával, ajak, -nyelv -és fújást ügyesítő gyakorlatokkal kezeli ezt a pöszeség terápia. Majd beépíti a helyes képzést a szavakba, spontán beszédbe.
- A dysfónia terápiát: Ha gyermekünk rekedtes hangszínnel beszél, sokat hangoskodik, kiabál. Szinte megerőltetést jelent számára a hangképzés. Gyakran tapasztaljuk, hogy elfogy a levegője beszéd közben, akkor valószínűleg túlerőlteti hangszalagjait rekedtséggel, dysfoniával küzd. Ennek gyógyítása a foniáter és a logopédus szakterülete. Az orvos felméri a hangszálak állapotát, majd a logopédus helyes hangképzés-,és légzéstechnikát tanít a foglalkozásokon.
- A részképességek fejlesztését: A fejlődés néha a gyerekeknél egyenetlen. Van amiben ügyesek, de vannak képességterületek, amikben elmaradásuk van. Ilyen lehet a figyelem, a grafomotoros készség, a térbeli tájékozódás vagy a gondolkodás. Ekkor segíthet a részképesség fejlesztő fejlesztőpedagógiai foglalkozásunk.
- A beszédmegértés fejlesztését: A gyermek beszédelsajátítása során szoros kapcsolatban fejlődik az artikulációs és percepciós bázis. Az artikulációs bázis biztosítja, hogy a gyermek képes legyen anyanyelve beszédhangjait, hangkapcsolatait, szavait hibátlanul kiejteni. A percepciós bázis lehetővé teszi, hogy a gyermek képessé váljon a mások által kiejtett beszédhangok, hangsorok felismerésére, a szavak, mondatok megértésére. Míg az artikuláció elmaradása látványos (pöszeség) addig a beszédészlelési és értési nehézségek egy jól kompenzáló gyermeknél nehezebben derülnek ki. A megértési problémák súlyosságát a GOH-GMP mérő teszttel tudja felmérni a logopédus.
- A kommunikáció, kifejező beszéd fejlesztését: Alakulhat úgy, hogy bár a gyermekünk jól érti a beszédet és jól használja anyanyelvét, mégis vannak szituációk amikor nem hajlandó megszólalni. Ekkor beszélünk szelektív mutizmusról. Ezzel is a logopédiai terápia foglalkozik, időnként a pszichológussal karöltve.
Iskolásoknak:
- a tanuláshoz szükséges készségek fejlesztését az olvasás fejlesztését (dyslexia prevenció, dyslexia reedukáció) Az olvasáskor betűket cserél fel, vagy hagy ki, nehezen érti meg a szöveget. Nem szeret olvasni, nem érdeklik a könyvek. az íráskészség fejlesztését (dysgrafia reedukáció).
- Az írása sok hibát tartalmaz, rendezetlen az írásképe. Eltéveszti a rövid és hosszú betűket, sok nyelvtani hibát vét.
- A beszédmegértés fejlesztését: Azon gyermekek számára ajánlott, akik az anyanyelv elsajátítás során megkésett beszédfejlődéssel küzdenek, vagy makacs beszédhibájuk van. Interakcióban gyakori a visszakérdezés, a téves reakció, figyelmetlenség, viselkedési zavar. A tanulás során az olvasás, írás, helyesírás tanulásának nehézségével küzdenek, valamint nehéz számukra a memoriterek megtanulása.
GOH-GMP vizsgálat:
Egy olyan készülékkel történik, mellyel fülhallgató segítségével a gyermek beszédhanghallásának épségét vizsgáljuk. A klinikai audiométerhez hasonlóan működik. Jelzi, hogy hallási, vagy észlelési probléma áll-e fenn. (4 éves kortól 12 éves korig) Célja, felmérni, hogy van-e a gyermeknek beszédészlelési és értési nehézsége, és ha igen, milyen mértékű. Ennek korrekciója fontos az óvodai/iskolai kudarcok elkerülése végett. Pár alkalom után home traininggel is nagyban javítható az elmaradás, de más együttes probléma mellett a logopédiai terápia része lehet.
Mindegyik terápiánk elérhető egyéni és csoportos (3-4 fő) formában is.
Helyszínünk
11 teremmel, vidám, színes falakkal és rengeteg fejlesztő eszközzel várjuk szeretettel a vizsgálatokra és tornákra érkező gyermekeket! Gyermekfejlesztő központunk az Újbuda Medical Center-en belül kapott helyet, annak aktív, szerves részeként, nyugodt, zöld, de könnyen megközelíthető környezetben, Újbudán.
Jelentkezzen be hozzánk!
